Dejt

Igår hade jag en efterlängtad dejt med bästis Mia. Vi började med en lunch hemma hos henne och sen en lugn tur på stan. Lugn, eftersom Mia går just nu i slowmotion för hon snart ska ha sin lilla bebbe... Sen blev det ett bio besök på filmen "Public enemy", rätt bra men inte överväldigande. Som ofta är det popcornen och läsken som är den största dragningskraften... Efter bion (vilket var den tidiga kan tilläggas) gick vi tillbaka till Mia och drack te och åt upp lite bjudkakor som hon hade bakat till bebisfikat! Vi pratade om barn, förlossning och tafatta män och Valle satt med och skämtade bort allting. Men lite senare fick han uppleva en förnimelse av förlossningssmärta när Mia skulle testa om vax  var ett bra hårborttagningssätt...  Slutsatsen var att det fungerar men att det tydligen gör rätt ont!

Tack för en trevlig kväll och ett gott skratt!!!

Bio

Ikväll blir det nog bio med bästis Mia. Vi måste hinna ses nu innan hon ska få sin lilla bebbe och jag behöver komma ifrån mina barn lite... så nu en snabb sväng in i duschen och sen in till stan. Ska bli trevligt att bara få vara lite...

Andra delen av sommaren....

Nu har det återigen gått en tid sen jag skrev, men det hör väl till när det är sommar... Wille har varit iväg med sin morfar till High Chaparall och sen med sin far på tältsemester runt västkusten med bla. Lisseberg på dagordningen. Vi har varit iväg en sväng till Öland och tältat med de två minsta barnen samt hunnit med en långhelg i huvudstaden.

Här kommer en liten bildserie istället för en lång berättelse...

Maltes första nattning i tältet! Han tyckte det var jättemysigt att få krypa ner i sin nya sovsäck och sova nära pappa.

Tyvärr valde vi nog lite fel vecka att åka ner till Öland eftersom redan andra dagen kom ovädret! Denna bild med mig i vattnet är tagen efter ett par timmar när vattnet ändå hade runnit undan en hel del... När det var som värst hade vi ca. 20 cm vatten i tältets "vardagsrum". Vi mötte vår kastrull som kom utflytandes ur tältet när vi kom hem från en utflykt till Borgholm.

Men mallan regnskurarna hade vi det ändå mysigt och trevligt på Öland. Min bror Micka kom ner och hälsade på och vi passade på att besöka både Solliden och Borgholmsslott.

Tilde provade på att vara riddare på Borgholsslott.

Efter Öland var vi hemma i en dag, sen åkte vi till min faster och hennes man som bor i Stockholm. Vi sov hos dem en natt för att sen bo två nätter på ett mysigt hotell vid Hagaparken. Vi köpte Stockholmskortet för vi ville hinne uppleva så mycket som möjligt och det kan man säga att vi gjorde... Under dessa dagar hann vi med att se på vaktavlösning på slottet, Aquaria, Junibacken, flera muséum samt Skansen och Kaknästornet.

Vi var även och lekte i Vasaparken vilket barnen tyckte var en höjdare... Särskilt Malte som hittade en lastbil!

Tilde hittade kor att mjölka inne i lekstugan på Nordiska muséet. Ett jättemysigt ställe där barnen fick leka att de levde förr i tiden...

Vi var tvungna att ta många glasspauser för att orka leka...

En motorcykel som föll Maltebus i smaken... Här, inne på Junibacken.

Ytterligare ett fordon i Maltes smak... Här i Polismuséet.

Fika uppe i Kaknästornet

Lek och bus inne på Teknorama, Tekniska muséet.

Vi avslutade vår helg med ett besök på fjärilshuset.

Det var en intensiv men underbar helg! Ett stort tack till dig faster för att vi fick komma och njuta av er gästfrihet. Kram på er!

Nu blir det lite lugnare resten av sommaren. Snart är det dags att samla krafter till att återgå till jobbet igen... Men inte riktigt än...

Förra helgen...

... var det full aktivitet. Eftersom vi de sista veckorna mest varit hemma och fixat med målning och städning av förråd tyckte vi att vi bara skulle göra barn-saker. På lördagen åkte vi till Busborgen i Västerås och lekte tills både barn och föräldrar var helt slut... sen blev det hamburgare på Burger King efter barnens önskemål.

På vägen hem pratade Tilde om slott, så vi tog vägen förbi Tidö slott på hemvägen. Synd bara att vi kom 5 minuter innan de skulle stänga... Barnen hann i alla fall se hur ett slott ser ut och de hann även besöka toaletterna... Men Tilde var nöjd med det och sen åkte vi hem.

På söndagsmorgonen ringde ett par kompisar och frågade om vi skulle med till sagostigen vilket våra barn jublade över såklart. Så det var bara att sno ihop en matsäck och packa sig iväg... Det blev en mysig heldag med mycket sagoberättande, teater och lek.

Jätten vid Tummahålet, var lite läskig tyckte Malte och gömde sig tryggt bakom Tilde.

Efter helgen tog vi det åter lugnt men det slutate ju som sagt med halsfluss... Men nu är det nya tag som gäller och en liten semestertripp att se fram emot... Men frågan är om det blir Norge, Öland eller Stockholm???

Tappre Malte

Idag har Malte återigen (för tredje gången denna vecka) varit på sjukhuset för div. provtagning och undersökningar. (maltebus) Det man nu i alla fall har konstaterat är att han inte har några synbara "fel" i näsan som kan orsaka näsblodet men att han i kroppen har en infektion som förstorat ena lymfan och kan ge näsblod. Det känns skönt att de kollat alla vita blodkroppar och dylikt så de utesluter det värsta. Angående blodets förmåga att koagulera har värdet minskat men det ligger fortfarande på gränsen men det var ingen större fara, återbesök och check senare...
    Dagens undersökning var att föra upp en kamera i näsan för att se om det var något brock på  blodkärl i näsan som kunde orsaka näsblödningarna. Det var nog en av de värsta undersökningarna... Malte var tapper men sa hela tiden " Malte lessen... Färdig nu.... Malte rädd..." Han bara väntar tills läkaren är klar och sen säger Malte "nu färdig... Malte glad nu..." och så ler han under tårarna.
   Min lilla prins, nu hoppas jag att han slipper åka dit på ett bra tag!

Malte med Ängla-plåster (Embla) innan provtagning. Det far och son gör i 40 minuter medan plåsterna verkar så åker de hiss. Upp och ner i hela sjukhuset, flera gånger. Allt för att få en positiv bild av stället.

Halsfluss

Har åkt på halsfluss! Det trodde jag bara hörde andra årstider till... Fick penicillin igår så nu börjar det sakta bli bättre.

Första delen av sommaren

Nu har det gått så där lång tid igen innan jag kommer till skott att skriva. Jag skyller på det underara sommarvädret som vi haft och att längtan till att vara ute är större än den till att vara inne och skriva...
     Vi började i alla fall vår semester med att göra en tur till Astrid Lindgrens värld tillsammans med grannarna. Det var en mycket trevlig minisemester, två dagar i parken och en natt i en campingstuga. Barnen var lyriska över att få träffa Pippi och Emil och alla andra karaktärer. (Wille var väl inte lika "lyrisk" men var med och hade det mysigt med oss andra...)

Det nya området med Pippi var en klar favorit hos både Malte och Tilde. Tilde gillade showen med sånger ur Pippi och Malte gillade mest att "segla" med Hoppetossa...

Vi hälsade även på hos Nils Karlsson Pyssling (eller Nils Karlsson Kyckling som Malte uttryckte det)

Efter våra två dagar i parken åte vi och grannarna åt två olika håll. Vi fortsatte vår resa till Jönköping för att hinna umgås lite med Ullis. I år valde vi dock att bo på hotell med alla barnen eftersom vi insåg förra året att 6 personer (inklusive två vilddjur) i en lite etta blev lite trångt... Hotellet vi bodde på var nyrenoverat och modernt och vi började vår vistelse där med att klockan halv nio på kvällen gå ner och bada i hotellets spa-avdelning. Det tyckte barnen var en upplevelse! Att få vara uppe så sent och bada bubbelpool med dämpad belysning...

Dagen därpå åkte vi till Ullis jobb i Jönköpings badhus och levde rövare... Våra barn är ju helt tokiga i vatten! Tilde och Wille hoppar från svikten och lilla Malte dyker från kanten och åker wateslide helt själv... Ibland fick vi menande blickar från andra föräldrar att vi nog var lite för vårslösa med våra barn för de ser ju så små ut när de hoppar och dyker som tokar... Men, som sagt så älskar våra barn vatten!

Sista dagen i Jönköping spenderades upp i statsparken. En helt underbar plats för barnfamiljer att vara på med massor av klätterställningar, gungor och djurhagar. Ett ställe att rekomendera om man bilar igenom staden och kanske behöver en liten längre paus för barnen.

Därefter bar det av hem till Eskilstuna igen...

Så de sista två veckorna nu har vi pysslat och fixat lite med huset och trädgården. Vi har äntllgen målat om alla små hus på tomten i samma färg som boninghuset (äntligen, efter 5 år). Det tog nästan hela veckan men vi hade bra hjälp av våra barn...

Men lite kladdigt blev det ju förstås...

Vi har även hunnit med en hel del bad i denna härliga sommarvärme som har varit och dagar som dessa njuter jag av att ha vattnet så nära inpå. Det tar oss kanske 4 minuter att gå ner till sjön, för att sen bada tills vi tröttnar och går tillbaka till huset. Det behöver inte bli så krångligt att ta sig iväg till en svalkande oas...

Malte och Tilde redo att hoppa i vattnet med sina färgglada simvästar

Hoppas bara att resten av sommaren blir lika härlig som första delen och att den sol som nu har varit borta i ett par dagar snart kommer tillbaka!